Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Mühendislik Fakültesi
Çevre Mühendisliği Bölümü

SWOT Analizi

Çevre Mühendisliği Bölümü, üniversitemizin kurumsal hedefleri doğrultusunda kuvvetli yönleri, zayıf yönleri, fırsatları ve tehditleri değerlendirilmiştir.

Değerlendirme;

2007-2008 akademik yılı güz döneminde Türkçe lisans eğitimine başlayan bölümümüz 2012 yılı itibariyle İngilizce lisans eğitimi vermektedir. 2012-2013 yılında ilk İngilizce eğitim için öğrenci alımı yapılmıştır. Çevre Mühendisliği (İngilizce) Lisans Programımız MÜDEK tarafından 1 Mayıs 2019-30 Eylül 2025 tarihleri arasında geçerli olmak üzere akredite edilmiştir. Çevre Mühendisliği Bölümü, araştırma projelerinin devamı ve sürdürülebilmesi, hem personel eksikliğinin giderilmesine hem de laboratuvar ekipmanların temin edilmesi ve akademik kadronun geliştirilmesi ile birlikte, Çanakkale ili ve çevresinde bilimsel, akademik ve özellikle mühendislik hizmetlerini daha verimli olarak verecek duruma gelecektir. Eğitim kalitesinin üst düzeyde olabilmesi için alanında uzman akademik personele ihtiyaç duyulduğundan bu eksikliklerin mümkün olan en kısa sürede giderilmesi amaçlanmaktadır.

Çevre Mühendisliği Bölümünün Güçlü Yönleri

2004 yılı sonunda açılan bölümümüzde, akademik personel sayısının arttırılmış olması ile 15 yıl içinde lisans, yüksek lisans ve doktora programlarına öğrenci alınmış ve eğitim-öğretim faaliyetlerine başlanmış olması, araştırma projeleri ile laboratuvarlar eksiklerinin bir kısmının tamamlanmış olması, bölümümüzün üstünlükleri olarak düşünülebilir. Ayrıca 2007-2008 akademik yılı güz döneminde Türkçe Lisans eğitim-öğretimine başlayan bölümümüz 2012-2013 yılı itibariyle İngilizce (%100) lisans eğitim-öğretimine öğrenci alımı yapılmıştır. Yüksek Lisans Eğitim-Öğretim dili Türkçe; Doktora Eğitim-Öğretim dili %100 İngilizce’dir.

Mühendislik Fakültesi içinde bölümümüze ait 7 tane laboratuvar bulunmaktadır. Bunlar öğrenci, su-atıksu, mikrobiyoloji, toprak-yeraltı suyu, enstrümental, tehlikeli atık, ileri oksidasyon ve hava kirliliği laboratuvarları olarak kullanılmaktadır ve laboratuvar sayısının genişlemesi araştırmaların artmasını sağlamıştır.

Bölümümüz 2 yıldır mühendislik eğitimi kalitesinin yükseltilmesine katkıda bulunmak amacıyla Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) akreditasyon çalışmaları yürütülmüş ve 2018 Temmuz ayında MÜDEK başvurusunda bulunulmuştur. 2019 yılı Mart ayında yapılan denetleme sonucu akreditasyon sürecini tamamlayarak bölümümüz 5 yıl süreyle MÜDEK tarafından akredite olmuştur.

 

Zayıf Yönleri

Bölümümüz tarafından yürütülen ve yürütülecek olan araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin yapılabilmesi için özellikle laboratuvar çalışmalarında sarf malzeme yetersizliği bölümümüzün en önemli eksiklikleri olarak nitelendirilebilir. Çevre Mühendisliği Bölümü, araştırma projelerinin devamı ve sürdürülebilmesi için hem lisans ve lisansüstü eğitiminde öğretim üyesi eksikliğinin giderilmesine hem de laboratuvar ekipmanların temin edilmesi ve akademik kadronun geliştirilmesi ile birlikte, Çanakkale ili ve çevresinde bilimsel, akademik ve özellikle mühendislik hizmetlerini daha verimli olarak verecek duruma gelecektir. Eğitim kalitesinin üst düzeyde olabilmesi için alanında uzman akademik personele ihtiyaç duyulduğundan bu eksikliklerin mümkün olan en kısa sürede giderilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, döner sermayeye katkı sağlamak amacıyla öncelikli olarak, gerek cihazların bakımı ve kalibrasyonu gerekse analizlerin kontrolünün sağlanması amacıyla laboratuvar da sürekli olarak çalışacak Uzman bir kişiye ihtiyaç bulunmaktadır.

Fırsatlar

Nüfus artışına bağlı olarak hızla büyüyen sanayi faaliyetleri  nedeniyle günümüzde etkisi yoğun olarak hissedilen iklim değişikliği ve diğer çevre sorunlarının çevre mühendisliğine olan ilgiyi arttırması ön görülmektedir.  Çevre alanındaki yönetmelik ve mevzuatlarındaki yaptırımların artması çevre mühendislerine olan ihtiyacın ilerde artmasına  neden olabilecektir.   Bölümümüzün İngilizce eğitim vermesi  ve gelişime açık bir bölgede konumlanması uluslararası öğrenci  çekmesi  açısından önemli bir etken olacaktır.

 Tehditler

Vakıf Üniversitelerindeki gelişim nedeniyle daha popüler bölümlere öğrencilerin yönelmesi ve mezunların piyasada aldığı düşük ücretler nedeniyle çevre mühendisliğine olan ilginin azalması;, büyük şehirler dışında Anadolu’da bulunan bölümümüz dahil birçok Çevre Mühendisliği Bölümünde öğrenci sayısının hızla azalması en önemli tehditler arasındadır.

18.5 SWOT Matrisi

 

Tablo SWOT Matrisi

Güçlü Yönler

Zayıf Yönler

Akademik personel sayısının arttırılmış olması;

15 yıl içinde lisans, yüksek lisans ve doktora programlarına öğrenci alınmış ve eğitim-öğretim faaliyetlerine başlanmış olması;

Araştırma projeleri ile laboratuvarlar eksiklerinin bir kısmının tamamlanmış olması;

2012-2013 yılı itibariyle İngilizce (%100) lisans eğitim-öğretimine öğrenci alımı;

Yüksek Lisans Eğitim-Öğretim dili Türkçe olması;

Doktora Eğitim-Öğretim dili %100 İngilizce olması;

Mühendislik Fakültesi içinde bölümümüze ait 7 tane laboratuvar bulunmaktadır. laboratuvar sayısının genişlemesi araştırmaların artması;

2019 yılı Mart ayında yapılan değerlendirme sonucu akreditasyon sürecini tamamlayarak bölümümüz 5 yıl süreyle MÜDEK tarafından akredite olması.

 

Bölümümüz tarafından yürütülen ve yürütülecek olan araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin yapılabilmesi için özellikle laboratuvar çalışmalarında gerekli sarf malzeme bütçesinin yetersizliği

Akademik kadronun öğretim üyesi ve araştırma görevlisi açısındangeliştirilme ihtiyacı

Ayrıca, döner sermayeye katkı sağlamak amacıyla öncelikli olarak, gerek cihazların bakımı ve kalibrasyonu gerekse analizlerin kontrolünün sağlanması amacıyla laboratuvar da sürekli olarak çalışacak Uzman bir kişiye ihtiyacı;

 

Fırsatlar

Tehditler

Nüfus artışına bağlı olarak hızla büyüyen sanayi faaliyetleri  nedeniyle günümüzde etkisi yoğun olarak hissedilen iklim değişikliği ve diğer çevre sorunlarının çevre mühendisliğine olan ilgiyi arttırması ön görülmektedir.  Çevre alanındaki yönetmelik ve mevzuatlarındaki yaptırımların artması çevre mühendislerine olan ihtiyacın ilerde artmasına  neden olabilecektir.   Bölümümüzün İngilizce eğitim vermesi  ve gelişime açık bir bölgede konumlanması uluslararası öğrenci  çekmesi  açısından önemli bir etken olacaktır.

 

Vakıf Üniversitelerindeki gelişim nedeniyle daha popüler bölümlere öğrencilerin yönelmesi ve mezunların piyasada aldığı düşük ücretler nedeniyle çevre mühendisliğine olan ilginin azalması;, büyük şehirler dışında Anadolu’da bulunan bölümümüz dahil birçok Çevre Mühendisliği Bölümünde öğrenci sayısının hızla azalması en önemli tehditler arasındadır